Fendi en Rome zijn onlosmakelijk verbonden maar met de haute couture collectie voor winter 2022 2023 wil creatief directeur Kim Jones breder gaan. In zijn creaties komen niet alleen fragmenten van Rome maar ook van Kyoto en Parijs terug. Alles loopt door elkaar, fragmenten uit verschillende delen van de wereld, verleden, heden, toekomst.
Eigenlijk moet je deze haute couture collectie, aldus Fendi, een beetje zien als een palimpsest, als een manuscript met zijn doorhalingen en verbeteringen, waarin de teksten van weleer wellicht nog in transparantie her en der te lezen zijn.
De mood van deze collectie is licht, glanzend en draagbaar. Geen zware, geconstrueerde volumes maar vooral zachte glooiende lijnen die slechts worden onderbroken door meer architectonische vormen.
Kyoto, de culturele hoofdstad van Japan, is het beginpunt. Daar werden fragmenten van kimonostof uit de achttiende eeuw gevonden en die (her)interpreteert Jones voor deze nieuwe haute couture collectie.
De ontwerper gebruikt zelfs de Japanse techniek ‘Kata Yuzen’ (een techniek voor het handmatig ‘beschilderen’ van zijden panelen) om lange, slank afkledende jurken te verfraaien. Vallende acerblaadjes vormen de leidraad in de delicate borduursels.
Jones trekt ook parallels tussen het Oosten en het Westen, mannelijk en vrouwelijk, traditie en modern. Als tegenhanger voor de Kata Yuzen jurken verwerkt hij in deze collectie ook kristallen kooi/net-achtige volumes die de architectonische spirit van Parijs reflecteren.
Aan dat alles voegt hij uiteindelijk nog een vleugje Italiaanse ‘tailoring’ toe met de tailleurs in vicuna wol en de kalfleren creaties.