De afgelopen week (21-27 februari 2023) showden de Italiaanse modehuis hun nieuwe collecties. We hebben alvast een voorproefje voor je van de nieuwe wintercollectie van Max Mara die ‘The Camelocracy’ heet. Als je het (romantische) verhaal achter de nieuwe collectie leest en de catwalkfoto’s en looks bekijkt, zal je begrijpen waarom.
De nieuwe collectie van Max Mara en Émilie du Châtelet
Nam Max Mara ons met de zomercollectie 2023 – Riviera Chic – mee naar de jaren ’20 van de vorige eeuw, met deze nieuwe collectie reist het modehuis door de tijd terug naar de roerige achttiende eeuw. Wat vandaag online gebeurt, gebeurde toen in cafés: de verspreiding van nieuws en ideeën – zowel echt als nep – met de snelheid van het licht. Net zoals nu, probeerde iedereen de wereld om zich heen te begrijpen en had iedereen een mening.
Met deze collectie zet Max Mara Émilie du Châtelet, een vrije geest die met haar briljante intellect de problemen van die tijd analyseerde, in het zonnetje. Ze had zo haar eigen ideeën over onderwijs en de sociale rol van vrouwen, het hiernamaals en menselijk geluk. ‘Om gelukkig te zijn, moeten we ons ontdoen van vooroordelen,’ schreef ze.
Émilie had een minnaar. De man wordt wel beschreven als Europa’s eerste echte moderne beroemdheid: Voltaire. In een tijd waarin filosofie en natuurwetenschappen met elkaar verbonden waren door mystiek, bracht het paar tien jaar samen door. Het waren jaren van wetenschappelijke experimenten en intellectuele debatten.
Als vrouw moest ze schreeuwen om gehoord te worden, maar ze zei ook: ‘De mannelijke onrechtvaardigheid om ons uit te sluiten van de wetenschappen zou dan toch tenminste moeten dienen om te voorkomen dat we slechte boeken schrijven.’
Mode met een retro touch
De mode in het tijdperk van de rede droeg de sporen van donkere tijden waarin men zich wenste te beschermen tegen kwade krachten: volumineuze draperieën, veren, paardenhaar, crinoline en majestueuze pruiken. Voltaire vertelt ons dat Émilie een hekel had aan bijgeloof en necromantie: in verhaal van Max Mara minacht Émilie de ingewikkelde en beperkende modestijl van die tijd. Max Mara herschrijft de mode uit die tijd. Émilie zou zich er goed in hebben gevoeld :-)
Op de catwalk van Max Mara showen stoffen in rijk brokaat, korsetten en onderjurken, allemaal gemaakt met een uitgesproken Newtoniaanse precisie en gecombineerd met transparante coltruien en grove laarzen.
Op rokken, mini of maxi, geïnspireerd door de achttiende eeuw verschijnen anachronistische trekkoorden en sportieve zakken. Rechtstreeks uit de toekomst komt de fishtail parka in camelkleur, van damasten revers. De geplisseerde ‘Watteau’-rug, een kenmerk van hofkleding, is te vinden in een militaire overjas en op een cocktailjurk.
Émilie vermomde zich vaak als man: het was de enige manier om toegang te krijgen tot de cafés en zichzelf te vermaken met de beste gedachten van de tijd. Max Mara is geïnspireerd door een cast van gekostumeerde personages: de gentleman en déshabillé pronkt in zijn overjas, de onberispelijke notaris draagt zijn haar bijeengebonden door een zwarte strik, de nonchalante officier die een cape of jas over één schouder draagt, of een heerszuchtige hertog met zijn grote mantel, gedragen à la mode.
Het gedicht van Voltaire is een duidelijk bewijs dat zijn liefde voor Émilie niet alleen cerebraal was, maar hij beschreef haar ook als ‘een geweldige man wiens enige fout is dat hij als vrouw is geboren’. Bijna drie eeuwen later is haar vrouwzijn geen reden meer om aan haar talent te twijfelen. Ze maakte deel uit van een leger van vrouwen wier humor en intellect bijdroegen aan deze verandering van visie. Met een collectie die rede en orde combineert met een snufje romantiek, brengt Max Mara ode aan Madame du Châtelet e aan alle vrouwen zoals zij: The Camelocracy.